Η εγκληματική ζωή του Αρτσιμπάλντο ντε λα Κρουζ (Ensayo de un Crimen)

ΔΕΥΤΕΡΑ 28/3/2016 – ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΡΙΟ 3, ΩΡΑ 8:15 M.M.

Ένα ασπρόμαυρο αριστούργημα του μεγάλου Ισπανού σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ, από τη μεξικάνικη του περίοδο. Μια βέβηλη μαύρη κωμωδία πάνω στον ερωτικό φετιχισμό και την καταδυνάστευση του πουριτανού αστού από ερωτικο-θρησκευτικά οράματα και απαγορευμένες επιθυμίες.

Ένας διαταραγμένος αριστοκράτης, ο Αρτσιμπάλντο ντε λα Κρουζ, αγγειοπλάστης στο επάγγελμα, δυσκολεύεται να αποφασίσει αν θέλει να είναι άγιος ή εγκληματίας. Ορέγεται ωραίες γυναίκες και τις ξελογιάζει με απώτερο σκοπό να τις δολοφονήσει, ενώ πιστεύει ότι ένα μουσικό κουτί που του χάρισαν όταν ήταν μικρός έχει τη δύναμη να σκοτώνει όποιον επιθυμεί. Όταν γίνεται μάρτυρας του θανάτου μιας μοναχής, ανακρίνεται κι αυτός από την αστυνομία, στην οποία ομολογεί ότι είναι ένας κατά συρροή δολοφόνος. Τη στιγμή πάντως που ομολογεί τους «φόνους» του στην αστυνομία, η ζωή του περνά μπροστά από το πανί σε ένα αστείο φλασμπάκ, και ο θεατής καταλαβαίνει ότι πρόκειται για μιαν διαταραγμένη προσωπικότητα, που η ατυχία και οι συγκυρίες δεν τον άφησαν να πραγματοποιήσει το όνειρό του να… σκοτώσει.

«Μια σαρδόνια αλληγορία, η ταινία μοιάζει σαν να γυρίστηκε μόλις χθες κι ας έχει 65 χρόνια στην πλάτη της. Τολμηρό σινεμά ενός σκεπτόμενου καλλιτέχνη που δεν αποξενώνει, ούτε μοιάζει επιτηδευμένο, γιατί μπορεί ταυτόχρονα να λειτουργεί σαν μια ιδιαίτερη, μαύρη κωμωδία ή σαν παιχνιδιάρικο θρίλερ χιτσκοκικής έμπνευσης, τη στιγμή που κάτω από την επιφάνειά του οργιάζουν οι συμβολισμοί. Ο Αρτσιμπάλντο Ντε Λα Κρουζ εκ πρώτης όψεως είναι ο τυπικός αριστοκράτης. Ο Μπουνιουέλ όμως από την αρχή μας πληροφορεί ότι κάτι δεν πάει καλά μαζί του. Σε αντίθεση με τους περισσότερους της τάξης του, τούτος εδώ ο τύπος από μικρός είχε αντιληφθεί ότι τον μαγεύει η βία και η εξουσία. Πεπεισμένος ότι ένα μουσικό κουτί που του χάρισε η μητέρα του έχει την ικανότητα να προκαλεί τον θάνατο όποιου έχει βάλει στο μάτι, ο πιτσιρικάς Ντε Λα Κρουζ γνωρίζει τη μιαρή, σαδιστική απόλαυση του φόνου. Αλλά ενός φόνου διαμεσολαβημένου, που τελείται δια αντιπροσώπου (εδώ πρόκειται για το κουτί) και δεν εμπλέκει με κανέναν τρόπο αυτόν που τον θέλησε. Η πράξη δραπετεύει από τον κλοιό των συνεπειών, δεν δεσμεύει ούτε βάζει σε περιπέτειες τον υποκινητή της, λαμβάνει χώρα στη φαντασία, αλλά τα αποτελέσματά της είναι πραγματικά. Κατόπιν αυτού, ο διαταραγμένος αριστοκράτης αναγνωρίζει το σκοτάδι μέσα του και ταυτίζει την ηδονή με την καταστροφή τού ποθούμενου αντικειμένου (γυναίκες άλλοτε «επικίνδυνες», προκλητικές, που τον σκανδαλίζουν με τον απροκάλυπτο αμοραλισμό τους, κι άλλοτε αθώες, ταγμένες στην προσευχή και την αγνότητα). Καταλαβαίνει πως το Καλό και το Κακό τον διεκδικούν παράλληλα, αμφιταλαντεύεται μεταξύ μιας ζωής βυθισμένης στην ακολασία και την παράβαση και μιας άλλης, υποταγμένης στην ευπρέπεια, την αρετή και την απάρνηση.» (Κριτική του Γιάννη Σμοΐλη από το freecinema.gr)

Ηθοποιοί: Ερνέστο Αλόνσο, Μιροσλάβα Στερν, Ρίτα Μασέδο, Άντρεα Πάλμα, Ροντόλφο Λάντα, Αριάδνα Γουέλτερ κ.ά. Παραγωγή: 1955 Γλώσσα: Ισπανική Διάρκεια: 90’

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s