ΒΙΑΙΟΙ, ΒΡΩΜΙΚΟΙ ΚΑΙ ΚΑΚΟΙ (BRUTTI SPORCHI E CATTIVI)

ΔΕΥΤΕΡΑ 13/12/2021 – ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΡΙΟ 3, ΩΡΑ 8:15 Μ.Μ.

Στις προβολές θα τηρούνται αυστηρά όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα που έχουν καθοριστεί από το Υπουργείο Υγείας της Κύπρου. Είσοδος με SafePass. Απαραίτητη χρήση μάσκας και τήρηση αποστάσεων.

Κλασική ιταλική ταινία του Έτορε Σκόλα (Μια ξεχωριστή μέρα), που τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ των Καννών. Όλος ο μικρόκοσμος του λούμπεν προλεταριάτου στοιβαγμένος σ’ ένα παράπηγμα πενήντα τετραγωνικών. Μ’ έναν από τους κορυφαίους ηθοποιούς της ιταλικής κωμωδίας, τον Νίνο Μανφρέντι, στον κεντρικό ρόλο του άξεστου πατριάρχη μιας πολυμελούς οικογένειας.

«Ταινία με τέτοιο γνήσιο θράσος είναι αυτονόητο ότι μόνο σε παλαιότερες και πιο τολμηρές κινηματογραφικά εποχές θα μπορούσε να έχει γίνει. Ο Ετόρε Σκόλα την σκηνοθέτησε με την ορμή χειμάρρου, με ακλόνητο θάρρος και με διάθεση να την αποτυπώσει πάση θυσία, και χωρίς κανένα συμβιβασμό, σε φιλμ. Ο τρόπος με τον οποίο την σέρβιρε στο κοινό, ως μια γκροτέσκα κωμωδία ηθών, στην οποία το χιούμορ προκαλεί λιγότερο το καθαρό γέλιο και περισσότερο ένα αυτόματο σοκ ή ένα σφίξιμο στο στομάχι, εξακολουθεί μέχρι σήμερα να προκαλεί εντύπωση. Στην πραγματικότητα ελάχιστες ταινίες μοιάζουν με το «Βίαιοι, Βρώμικοι και Κακοί», μια ηχηρή, παροξυσμική και ανελέητα καυστική σάτιρα πάνω στους θεμελιώδεις κοινωνικούς θεσμούς, ιδωμένη όμως όχι από κάποια ελκυστική και «ασφαλή» σκοπιά αλλά από τον πυθμένα ενός ανθρώπινου υπονόμου, τον οποίο κατοικούν ανθρωπόμορφα τρωκτικά. 

Τέσσερις γενιές μιας πολυάριθμης οικογένειας αγροίκων κατοικούν στριμωγμένες στο ίδιο εξαθλιωμένο σπίτι, ανάμεσα στις καλύβες μιας φτωχικής παραγκούπολης που στέκει ως παραμορφωτική αντανάκλαση της πόλης πάνω από την οποία δεσπόζει. Μικροκακοποιοί, αλητήριοι, πόρνες, εργάτες, κλεφτρόνια, τραβεστί μοιράζονται την ίδια στέγη, νιώθουν στις φλεβες τους να κυλά το ίδιο αίμα, αναπνέουν μαζί με τα ανήλικα παιδιά τους τον ίδιο σαθρό αέρα και όλοι μηχανεύονται τρόπους προκειμένου να κλέψουν το σεβαστό χρηματικό ποσό που κρατά διαρκώς κρυμμένο ο μονόφθαλμος πάτερ φαμίλιας τους:  ένας στυγνός αμοραλιστής που δεν διστάζει να πυροβολήσει τον γιο του ή να μοιραστεί το συζυγικό κρεβάτι του με την γυναίκα και την πουτάνα του εξίσου. […]

Συλλαμβάνοντας την εξεζητημένη ανθρώπινη τοιχογραφία του ως μια θεατρική σκηνή, πάνω στην οποία παίζεται καθημερινά μια θλιβερή παράσταση ζωής, ο Σκόλα πλέκει το δράμα του από τα πιο ετερόκλητα στοιχεία: τη μπουφόνικη φάρσα, την αρχαία τραγωδία, τον σαιξπηρικό «Βασιλιά Λιρ» (κυρίως στον τρόπο με τον οποίο σκιαγραφείται ο χαρακτήρας του πατέρα), τα μπουρλέσκ θεάματα των κλασικών κωμωδιών του βωβού κινηματογράφου αλλά και την κληρονομιά του Ιταλικού σινεμά. Σε πείσμα, όμως, του εξιδανικευμένου τρόπου με τον οποίο ο νεορεαλισμός αντιμετώπιζε τους φτωχούς ήρωές του ως μάρτυρες και αγίους, ο Σκόλα τους παρουσιάζει ως δυνάστες και διαβόλους, εξίσου ικανούς για το κακό όσο κάθε άνθρωπος αλλά και ως διαστρεβλωτικούς χούλιγκανς που είναι ικανοί να κανιβαλίσουν πάσης φύσεως πολιτική ορθότητα και υποκρισία. 

Σκληρή κωμωδία στα όρια της ναυτίας, με χαρακτήρες αξιοθρήνητους και ταυτόχρονα συναρπαστικούς, με μια αλησμόνητη σκηνοθετική διαπασών (που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Καννών) και με μια άκρως εμπρηστική πολιτικοκοινωνική ατζέντα, το «Βίαιοι, Βρωμικοι και Κακοί» δεν έχει χάσει τίποτα από την τραχύτητα και την αυθάδεια που τόσο περήφανα επέδειξε την εποχή που πρωτοκυκλοφόρησε.» (Κριτική του Λουκά Κατσίκα για το cinemagazine.gr)

Ηθοποιοί: Νίνο Μανφρέντι, Μαρία Μπόσκο, Τζιζέλντα Καστρίνι, Φραντσέ Ανιμπάλι, Ένιο Αντονέλι κ.ά. Παραγωγή: 1976 Γλώσσα: Ιταλική Διάρκεια: 115΄